Warunkiem przystąpienia do praktycznej części egzaminu państwowego jest uzyskanie pozytywnego wyniku z części teoretycznej.


Pozytywny wynik z części teoretycznej jest ważny przez okres 6 miesięcy od dnia jego uzyskania.

Błąd przerywający egzamin i OCENA NEGATYWNA podczas wykonywania zadań i przejazdu między zadaniami:

- BEZPOŚREDNIE STWORZENIE ZAGROŻENIA

  DLA ZDROWIA LUB ŻYCIA OSÓB.

 

Część praktyczna egzaminu państwowego polega na :

Wykonaniu na placu manewrowym zadań określonych dla prawa jazdy kategorii B - zgodnie z techniką kierowania pojazdem i określonymi kryteriami:

Zadanie 1:

Przygotowanie do jazdy, sprawdzenia stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy:

1). sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:

Grupa l:

a) poziom oleju w silniku,
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach,
e) działanie sygnału dźwiękowego.

Grupa ll:
f) działanie świateł pozycyjnych/postojowych,

g) działanie świateł mijania,
h) działanie świateł drogowych,
i) działanie świateł hamowania „STOP”,
j) działanie świateł cofania,
k) działanie świateł kierunkowskazów,
l) działanie świateł awaryjnych,
m) działanie świateł przeciwmgłowych tylnych
– jeżeli występuje.

 

 

Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 1:
na wykonanie czynności osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut,
– osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać, gdzie i przy użyciu jakich przyrządów lub wskaźników sprawdza się poziom odpowiednich płynów w pojeździe,
– w przypadku dokonywania sprawdzenia świateł, o których mowa w lit. i lub j, osoba egzaminowana może poprosić egzaminatora o potwierdzenie działania światła zewnętrznego,
– losowy dobór elementów czynności dla każdej osoby egzaminowanej dokonywany jest przez ośrodek egzaminowania przy użyciu urządzenia komputerowego. Urządzenie losuje

1 element spośród elementów określonych w Grupie l (lit. a–e) oraz 1 element spośród elementów określonych w Grupie ll (lit. f–m). W przypadku gdy ośrodek egzaminowania nie dysponuje odpowiednim urządzeniem komputerowym, losowego doboru elementów części pierwszej zadania dokonuje każda osoba egzaminowana, przed przystąpieniem do wykonania zadania, z zachowaniem podziału losowanych elementów zadania jak dla losowania komputerowego;
2).właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków i zapięcie pasów bezpieczeństwa (jeżeli pojazd jest w nie wyposażony), upewnienie się, czy drzwi pojazdu są zamknięte, włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym;


Sposób wykonania części zadania określonej w pkt 2:
– w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
– w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,
– zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na wysokości głowy.

 

Zadanie 2:

Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu:

1).upewnienie się o możliwości jazdy:
a) wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym,
b) ocena sytuacji wokół pojazdu;
2). płynne ruszenie:
a) opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego – w przypadku gdy jest uruchomiony,
b) łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów silnika;
3). płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka);
4). nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu);
5). nienajeżdżanie na pachołki lub tyczki oraz niepotrącanie ich;
6). zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu:
a) w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.

 

Błędy przerywające egzamin - OCENA NEGATYWNA:

- przejechanie przez linię ograniczającą pas ruchu,

- najechanie na pachołek (tyczkę),

- zaczepienie lusterkiem tyczki.

 

Zadanie 3:

Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:

Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu, zwalniając go.

 

Dwukrotne nieprawidłowe wykonanie tego samego zadania - OCENA NEGATYWNA.

Wykonaniu w ruchu drogowym zadań egzaminacyjnych - zgodnie z przepisami ruchu drogowego i techniką kierowania pojazdem:

  Zadanie egzaminacyjne:
1.

Wjazd na drogę z obiektu przydrożnego

 

2.

Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości

 

3.

Jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu, posiadającymi odcinki proste i łuki, wzniesienia i spadki, obniżone i podwyższone dopuszczalne prędkości

 

4.

Jazda drogami jednokierunkowymi o różnej liczbie wyznaczonych i niewyznaczonych pasów ruchu

 

5.

Przejazd przez skrzyżowanie równorzędne (trzy- i cztero- wlotowe

 

6.

Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu (znak A-7, B-20, D-1 oraz w połączeniu z tabliczkami T-6a i T-6c) określonymi w przepisach

w sprawie znaków i sygnałów drogowych

 

7.

Przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną

 

8.

Przejazd przez skrzyżowania, na których ruch odbywa się wokół wyspy

 

9.

Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe (wjazd i zjazd)*

 

10.

Przejazd przez przejścia dla pieszych

 

11.

Wykonanie jednego z następujących manewrów parkowania (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B i B1):
– prostopadłe – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej;

po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu);

parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– skośne – wjazd przodem wyjazd tyłem (możliwa jedna korekta toru jazdy), przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej;

po zaparkowaniu musi być możliwość opuszczenia pojazdu przez kierowcę i pasażera z obydwu stron pojazdu, a pojazd musi być zaparkowany w sposób zgodny z przepisami ruchu drogowego (należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu);

parkowanie odbywa się z zachowaniem zasad ruchu drogowego,
– równoległe pomiędzy dwoma pojazdami (manewr jest wykonywany, jeżeli jest możliwe wyznaczenie miejsca

do parkowania – możliwa jedna korekta toru jazdy) – wjazd tyłem wyjazd przodem, przy czym miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej; długość miejsca do parkowania pomiędzy pojazdami powinna stanowić około 2-krotność długości pojazdu egzaminacyjnego;

w trakcie wykonywania manewru możliwa jedna korekta toru jazdy; po zaparkowaniu pojazd nie może stwarzać zagrożenia

dla bezpieczeństwa ruchu drogowego; w przypadku gdy pojazd parkuje równolegle do krawężnika, w trakcie wykonywania manewru nie może najechać na krawężnik.
W przypadku błędnego wykonania manewru parkowania możliwe jest wykonanie manewru w innym miejscu wskazanym przez egzaminatora, a w razie braku możliwości znalezienia miejsca

do wykonania manewru dopuszcza się zamiennie wykonanie innego manewru parkowania

 

12.

Wykonanie manewru zawracania na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego

w zakresie prawa jazdy kategorii B1 i B):
– możliwość wykonania manewru przy wykorzystaniu  

infrastruktury drogowej (bramy, wjazdy, podjazdy, zatoczki itp.),
– zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego,
– miejsce do zawracania wyznacza egzaminator

 

13.

Przejazd przez torowisko tramwajowe** i kolejowe*

 

14.

Przejazd przez tunel*

 

15.

Przejazd obok przystanku tramwajowego** i autobusowego

 

16.

Wykonanie manewru wyprzedzania

 

17.

Wykonanie manewru omijania

 

18.

Wykonanie manewru wymijania (dla kategorii A1, A2, A przy prędkości co najmniej 50 km/h)

 

19.

Wykonanie manewru zmiany pasa ruchu

 

20.

Wykonanie manewru zmiany kierunku jazdy w lewo i prawo

 

21.

Wykonanie manewru zawracania na skrzyżowaniu

 

22.

Hamowanie od prędkości co najmniej 50 km/h do zatrzymania

we wskazanym przez egzaminatora miejscu
(manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania) – manewr nie dotyczy kategorii AM i T prawa jazdy

 

23.

Hamowanie wykonywane w sytuacjach awaryjnych – obowiązkowo w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2 i A,

w przypadku pozostałych kategorii nieobowiązkowe:
– w przypadku prawa jazdy kategorii A1, A2 i A hamowanie awaryjne musi być wykonane przy prędkości minimum 50 km/h przy użyciu przedniego i tylnego hamulca motocykla,
– manewr może być wykonany na placu manewrowym ośrodka egzaminowania

 

* Dotyczy miast posiadających przejazd kolejowy, skrzyżowanie dwupoziomowe lub tunel położone w odległości nie większej niż 2,5 km od placu manewrowego ośrodka egzaminowania.
** Dotyczy miast z komunikacją tramwajową.

 

 

Egzaminator przekazuje osobie egzaminowanej polecenia dotyczące kierunku jazdy lub wykonania określonego zadania egzaminacyjnego; polecenia te nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi

na drodze zasadami ruchu drogowego lub stwarzać możliwości zagrożenia jego bezpieczeństwa.


Minimalny czas trwania jazdy w ruchu drogowym dla prawa jazdy kategorii B wynosi 40 minut, ale egzaminator może zakończyć egzamin po upływie 25 minut, jeżeli zostały wykonane wszystkie wymagane zadania egzaminacyjne, a wynik egzaminu jest pozytywny.


 

Zachowanie osoby egzaminowanej zagrażające bezpośrednio życiu i zdrowiu uczestników ruchu drogowego skutkujące przerwaniem egzaminu państwowego: 
1.

Spowodowanie kolizji drogowej

 

2.

Omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku,

lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym

 

3.

Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim

 

4.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się

na oznakowanym przejściu

 

5.

Nieustąpienie pierwszeństwa przez kierującego pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża pojazd

 

6.

Niezatrzymanie pojazdu w razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego oznaczenia

lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności poruszania się

w celu umożliwienia jej przejścia

 

7.

Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania

 

8.

Niezastosowanie się do:
8.1 sygnałów świetlnych,
8.2 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione

      do kierowania ruchem drogowym,
8.3 sygnałów i poleceń podawanych przez osoby uprawnione

     do kontroli ruchu drogowego

 

9.

Niezastosowanie się do znaków:
9.1 „stop”,
9.2 „zakaz wjazdu”,
9.3 „zakaz skręcania w lewo”,
9.4 „zakaz skręcania w prawo”,
9.5 „nakaz jazdy...”*,
9.6 wskazujących dozwolone kierunki jazdy z pasa ruchu,

9.7 "linia podwójna ciągła"

 

10.

Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu:
10.1 na skrzyżowaniu,
10.2 pojazdom szynowym,
10.3 rowerzystom,
10.4 podczas zmiany pasa ruchu,
10.5 w razie przecinania się poza skrzyżowaniem kierunków   

        ruchu lub torów jazdy pojazdów poruszających się po tej   

        samej drodze,
10.6 podczas włączania się do ruchu,
10.7 podczas cofania

 

11.

Naruszenie zakazu zawracania

 

12.

Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 20 km/h

 

13.

Nieupewnienie się o możliwości wyprzedzania

 

14.

Naruszenie zakazu wyprzedzania:
14.1 na przejazdach rowerowych i bezpośrednio przed nimi,
14.2 przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
14.3 na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi,
14.4 na skrzyżowaniach,
14.5 na przejazdach kolejowych i bezpośrednio przed nimi,
14.6 na przejazdach tramwajowych i bezpośrednio przed nimi

 

15.

Niezastosowanie się do znaku „zakaz wyprzedzania”

 

16.

Wyprzedzanie z niewłaściwej strony

 

* Odpowiednio do znaków umieszczonych na trasie egzaminu